vrijdag 2 september 2011

Een novelle

Nieuwe twijfels. mag mijn roman wel een roman heten? En ben ik niet erg aan het rondbazuinen dat ik een poging heb gedaan tot schrijverschap? Ik heb aan Carin gevraagd wat een novelle is, zij antwoordde dat het gaat om een boekje van 100 bladzijden of minder. Nou, dan wordt het dus een novelle, ook leuk.
Bescheidenheid siert de mens. Intussen wacht ik in spanning het oordeel van de boekenfluisteraar af.
Ik heb wat reacties gehad op het stukje uit het verhaal dat ik op de blog heb geplaatst.
Grappig, iemand dacht dat het om een sprookje ging, nou, dat is het dus echt niet deze keer.
Ik heb het zelf nu al meer dan een week niet meer doorgelezen. je wordt er een keer flauw van.
Inmiddels heb ik me vol enthousiasme gestort op een nieuwe uitdaging: een verhaal over mijn roots, te weten Suriname. Als ik daar volgend jaar ben hoop ik ook te kunnen schrijven over wat ik daar meemaak en wat het me doet. Het speurwerk naar anekdotes en over zaken die me boeien uit de Surinaamse geschiedenis en cultuur is erg fascinerend. Kortom, ik verveel me niet.

5 opmerkingen:

beppe zei

Kort geleden had ik het met iemand over het verschil tussen een roman en een novelle. In het woordenboek stond er niet bij dat het aantal blz. belangrijk is.
Gek dat ik me een dik boek had voorgesteld.

ellen smal zei

Ik moet zelf nog kijken wat er precies onder wordt verstaan, maar in elk geval wordt mijn boek dus niet dik. maar de onderwerpen die er in aan de orde komen zijn in elk geval wel controversieel en hopelijk voer voor discussie.
Dat zou ik in elk geval een leuke ontwikkeling vinden.
Ellen

Greet van Aken zei

Hoi Ellen, volgens mij gaat het niet zo zeer om het aantal bladzijden, belangrijker bij het bepalen van het genre roman of novelle is, of de hoofdpersonen gedurende langere tijd gevolgd worden (roman) of dat meer sprake is van een momentbeschouwing (novelle). Maar misschien is het belangrijkste wel dat jij iets geschreven hebt en dat het niet interessant is hoe jouw product precies genoemd moet worden. Wat maakt het uit, of is het voor jou belangrijk? Gr. Greet

ellen smal zei

Dank je wel Greet. Het is niet echt belangrijk voor mij,ik hoop alleen dat men niet denkt dat ik een soort Russische roman heb geschreven.
Maar in jouw definitie is het dus toch een roman.
Ik wacht intussen met spanning af op de reactie van de boekenfluisteraar. Een quickscan is een snelle blik, niet dat die blik snel wordt geworpen dus. Jammer...

Anoniem zei

hallo ellen.

*bij een roman heb je meer dan 100 bladzijdes, bij novelle minder dan 100.

*in romans komen meer verhaallijnen voor dan in novelles

*in romans worden de personages uitgebreid beschreven, bij novelle valt dat wel mee.

gr klas 3 leerling HAVO