donderdag 8 september 2011

Elizabeth Gilbert on nurturing creativity | Video on TED.com

Elizabeth Gilbert on nurturing creativity | Video on TED.com.
Dit kreeg ik door van één van mijn dochters omdat ik waarschijnlijk al te lang aan het doorzeuren ben over mijn 'anxieties' zoals dat in het Engels heet. Ook op deze blog dus.
Ik vond het een inspirerend verhaal. Zij zegt dat in de tijd van de Grieken en Romeinen gedacht werd dat je, als je iets creatiefs deed, geholpen werd door een genius buiten jezelf, een soort van huiself als Doby( Harry Potter)
Dus als je iets moois maakt, ben je slechts ten dele verantwoordelijk, de rest komt op het conto van de elf.
Maar als het niet zo goed wordt, is dat ook gedeeltelijk aan de elf te wijten. In plaats van dat je een genie bent, heb je een genie. En als je een keer boven jezelf uitstijgt en er zijn mensen die dat zien, dan riep men vroeger: "Allah, allah!" tot dat in het Spanje waar de Moren zich vestigden verbasterd werd tot "Olé, olé!"
Gewoon doorwerken is haar devies dan ook. En laat het dan maar over aan de kosmos, maak er geen egoverhaal van. Goed idee. Olé!

1 opmerking:

Nora de Groot zei

en als íe het laat afweten, heel hard "Alee, alee"roepen, op z'n Belgisch om de fee weer aan het werk te zetten! :-) Succes!