dinsdag 27 september 2011

Reset, of hoe ik mijn plannen moet aanpassen

Ik zal jullie geduld op de proef gaan stellen, lieve volgers van mijn blog.
Hierbij een stukje uit een mail aan mijn redacteur. Vers van de pers, deze morgen verstuurd nadat zij me een voorstel deed:
"Roelie, je zult het niet geloven, maar nadat ik jouw mail had beantwoord en met vierkante oogjes mijn stapeltje tijdschriften etc. eens doorbladerde, kwam ik in het blad Schrijven  van mei 2009, dat ik van een vriendin had gekregen, het volgende tegen. (Veel bijzinnen!) ‘Slikken en herschrijven, omgaan met feedback.’
Daarin staat o.a. dat in principe iedere tekst werk-in-uitvoering is. Wat ik jou heb aangeleverd moet ik zien als een half-fabricaat.
Ik vind het een mooie grap van de kosmos om me eerst jou op mijn pad te sturen, en dan dit artikel onder mijn neus te duwen. En dan vergeet ik nog dat Gerard van Emmerik, die leraar is bij de cursus Korte Verhalen bij Het Klooster,drie jaar heeft geschreven aan zijn nieuwste boek, de Kippenjongen. En dat hij er met diverse redacteuren aan heeft gesleuteld. Dat had ik heus wel gehoord bij zijn boekpresentatie. Wat een hoogmoed om te denken dat ik het wel sneller kan.
Dus lieve Roelie, we gaan er voor. En ik zet een einddatum gewoon uit mijn hoofd, zie zo, ook weer gebeurd.
Ik kijk vandaag naar je algemene aantekeningen, en dan zal ik een poging wagen om het eerste hoofdstuk te herschrijven…"

1 opmerking:

beppe zei

Ellen, ik volg met interesse en plezier je blog. Ik heb even geen tijd iets meer te schrijven, maar ik denk dat je goed bezig bent.
Vorige week was ik bij een bijeenkomst van Annejet van de Zijl en ik moest veel aan jou denken. Ik laat je nog wel horen waarom.
Geniet van het schrijverschap met een gezonde stress.
Groeten, liefs, Anneke