donderdag 26 januari 2012

Een slechte dag voor het ego

is een goeie dag voor de ziel; uitspraak van M. Beckwith. Dat was voor vandaag de 'dagelijkse gedachte'.
In Psychologie Magazine van januari 2012 staat een interview met Tim Parks, schrijver.
"Taal is een gevaarlijk ding: het tilt je uit het hier en nu. Wie leest en schrijft, komt in een andere dimensie en vergeet zijn lichaam.Ik denk dat we taal veel te belangrijk hebben gemaakt in onze maatschappij.Taal kan niet eens een magere afspiegeling van de werkelijkheid zijn; de werkelijkheid is namelijk zoveel groter en complexer.Het was voor mij een grote bevrijding mijn geest vrij te maken van taal. Het eerste wat ik toen dacht, was: schrijven is niet goed voor me, ik stop ermee, ik ga in een berghut wonen en elke dag mediteren. Maar later besfte ik: nee, dan zou ik er weer te veel een drama van maken.
Ik blijf gewoon schrijven."
En: "Om iets geven en tegelijkertijd ook weer niet, dat is het belangrijkste wat je in dit leven kunt leren. Genieten van een prijs als je hem wint, maar ook beseffen dat je prima zonder kunt."
Iets om over na te denken...

Geen opmerkingen: