woensdag 14 maart 2012

Druk druk druk

Ja, het is waar wat ze zeggen, je krijgt het alleen maar drukker als je niet meer 'werkt'.
Maar toch vind ik wel tijd om aan het project boek te werken. In de opdracht die Gerard van Emmerik voor me schreef in zijn boek 'De kippenjongen' staat: "Voor Ellen, die nu ook in de winkel moet gaan liggen!" Nou, dat is misschien wat hoog gegrepen, maar er worden zeker een aantal exemplaren gedrukt straks, als er tegen die tijd nog liefhebbers zijn . Ik weet niet of Gerard naar het Boekenbal gaat als erkende schrijver, maar ik lees in de Trouw van 14 maart dat je je vrienden niet onder schrijvers moet zoeken(?). Dit in het kader van het thema van de boekenweek: Verkeerde vrienden.
'Wat maakt een schrijver een schrijver?' is de levensgrote kop boven een artikel waarin vier literaire experts (hoe word je dat?) filosoferen over de aard van de ware schrijver. Een uitspraak: "De beste schrijvers scheppen hun eigen kader en publiek; ze zijn goed van zichzelf."Dat laatste wordt dan weer tegengesproken, schrijven is een ambacht en je kunt wel degelijk leren beter te schrijven.
"Het mooiste- en het meest veelbelovend- is het als een auteur het redactiecommentaar in eerste instantie naast zich neerlegt, zijn werk heilig beschermt".
Dat is ook wat diverse volgers van mijn blog mij voorhouden: het is jouw werk, en laat je niets opdringen. Tja. Ik ga er van uit dat mijn redacteur en leraar van de schrijfcursus me toch wel iets kunnen leren. Toch niet eigenwijs genoeg dan?

Geen opmerkingen: