zondag 4 december 2011

Over het redacteurschap

Ik merk dat ik het haast leuker vind om over schrijven en schrijvers te lezen dan om zelf te schrijven.
Van mijn schoonzus kreeg ik een VPRO-gids (nr.46) waarin een artikel stond over een redacteur van bekende schrijvers als Arnon Grunberg en Marja Pruis.
Ik citeer: "Niet alle auteurs staan te springen om iets aan te passen. Die denken wel eens: doe er maar een kaftje omheen, dan is het goed" en "maar ik ben wel de bewaker van de kwaliteit".
Helemaal waar vind ik. In de bijlage van de Volkskrant van 3 december staat een artikel: 'Schrijversverdriet".
Het gaat over de onderschatte debutant, die overigens wel een uitgever heeft gevonden voor zijn of haar boek, dat is al een grote stap. Maar goed. Niet alle aangeschreven debutanten wilden aan het artikel meewerken, waarbij één reageerde met: "Hoewel ik de hoogste eerbied heb voor Volksschrijvers houd ik mezelf voor dat hoeveel boeken een mens ook verkoopt, hij het altijd verliest van schuursponsjes, wc-papier en condooms. het volk heeft zo zijn voorkeuren."
Inmiddels hebben mijn redacteur en ik hoofdstuk zeven ook al bewerkt. We vorderen.

1 opmerking:

beppe zei

En ik vind jouw stukjes weer leuk om te lezen. Hoofdstuk 7 al klaar. Hoeveel hoofdstukken heeft jouw boek Ellen?