woensdag 14 december 2011

Deskundigheid

Ik las een mooi artikel in de Arts en Auto van mei 2011 ( beter laat dan nooit doorgebladerd) waarin het onder andere gaat over deskundigheid. De massapsycholoog Jaap van Ginneken komt aan het woord.
Ik citeer: "Bij mensen die met een deskundige praten, valt een groot deel van de hersenfuncties gewoon uit: een deel van de hersenen dat normaal gesproken kritisch nadenkt, neemt dan alles voor zoete koek aan." Dit was onderzocht door proefpersonen in een hersenscanner te stoppen en dan door een 'deskundige' te laten bevragen. In dit geval ging het om een financieel deskundige waarvan de proefpersonen dachten dat zij op dat gebied deskundig was .
Dit verhaal geeft mij te denken. Hoe deskundig zijn de deskundigen tot wie ik mij wend, bijvoorbeeld als het gaat om een verhaaltje schrijven? En vallen mijn hersenfuncties dan uit en merk ik dat dan niet?
Help, dit zou zomaar een begin van een horror kunnen zijn!

2 opmerkingen:

beppe zei

Op school was er altijd grote afkeer van deskundigen. Ik liet me daarentegen meestal nogal meeslepen. Dat geeft ook te denken.

ellen smal zei

Tja. ik ben ook altijd geneigd te denken dat de deskundige het wel zal weten. Dat denk ik van een automonteur, en van de tandarts.
En tot voor kort geloofde ik alles wat in de krant stond. Maar daar ben ik nu wel achter, niet alles wat gedrukt staat klopt.
Het heet dan ook liegen alsof het gedrukt staat.