zaterdag 1 oktober 2011

We vorderen gestaag

Ja, ik heb er nu vrede mee dat er nog wat geschaafd en verbeterd gaat worden. De eerste bijeenkomst van de cursus schrijven in Het Klooster in Harderwijk is achter de rug en de leraar is erg streng tegen me, omdat ik kritiek goed kan verdragen zegt hij. Het moet allemaal veel suggestiever, ik ben te direct.
Dat ben ik in het dagelijks leven ook regelmatig, een hinderlijke eigenschap die bij het Nederlander zijn lijkt te horen. Wat ik wel goed doe is zintuiglijke beleving er in verwerken, en ik krijg altijd het commentaar dat ik vloeiend schrijf. Mijn redacteur suggereert dat ik het mezelf gemakkelijker zou maken als ik het verhaal wat later in de tijd zou laten spelen. Nu speelt het vlak na de Tweede Wereldoorlog, maar mijn beschrijvingen van de dominee en het kerkelijke leven in die tijd kloppen niet. Zij kan dat weten.
Ik heb net een boek van Th. Rosenboom besteld via Boekwinkeltjes, wat een heerlijke uitvinding is dat toch, voor bijna niets krijg je een boek toegestuurd. Dit boek bevat vier lezingen over het schrijverschap.
Altijd interessant. Verder heb ik het boek van Y.Kroonenberg nu uit, ik vond het aardig, maar had gehoopt dat het meer zou gaan over haar eigen ervaringen.

2 opmerkingen:

ellen smal zei

Ik kreeg reactie van mijn redacteur op een kort verhaal dat ik ter verstrooiing had geschreven.
Soms moet je wat om je niet aan je eigenlijke werk te hoeven wijden.
Trouwens, boeken lezen is ook huiswerk.
Ze was wel ingenomen met het verhaal en had weinig aanmerkingen. Ook wel eens leuk!

beppe zei

Niet zo bescheiden Ellen. Kritiek ontvangen is best moeilijk. Je weet dat het goed en nuttig is enz..., maar het was wel jouw werk.
Het voordeel is dat je na een tijdje merkt dat je echt beter wordt.