woensdag 19 oktober 2011

Thomas Rosenboom

Via via hoorde ik van het boekje 'Aanvallend spel'van Thomas Rosenboom.
Vier lezingen over schrijven.Heel boeiend, ik had niet anders verwacht van een schrijver van zijn kaliber.
Tip 1: documenteer je. En hij schrijft: "Wat mij altijd opvalt is de graagte, zelfs gretigheid waarmee schrijvers zich op hun documentatie storten.Ik denk omdat het een schijn van zekerheid geeft, en ook iets wegneemt van het kinderachtige en egocentrische dat het leven van een schrijver toch altijd aankleeft."
Verder schrijft hij: "Wat zijn dat eigenlijk voor mensen, die romans lezen? Ik zou zeggen: mensen die romans lezen, dat zijn zorgelijke mensen. Een echtpaar bereikt 's avonds als het al donker is een dorpje in Frankrijk. De één denkt: fijn, lekker eten. De ander denkt: als we nog maar een hotel vinden. Die laatste, dat is de lezer van de twee; wie overal problemen ziet, voelt zich volkomen thuis in de probleemwereld van de roman."
Zelf herken ik mijn echtgenoot in allebei de personen. Hij maakt zich zorgen, maar ziet het lekkere eten al voor zich. Hij leest geen romans. En ik denk dan: wanneer zijn we er en kan ik het eerste boek van de twintig exemplaren die ik heb meegesleept gaan lezen? Mijn oma noemde mij een leesmaniak.

1 opmerking:

beppe zei

"Gevaarlijk" dat indelen in hokjes. Jij kent ons, hoe verschillend we zijn en toch lezen we allebei.
Rosenboom vind ik een goede schrijver met boeiende boeken.