dinsdag 19 maart 2013

Boekenbal

Renate Dorrestein ging niet naar het boekenbal, omdat ze al eerder een afspraak had gemaakt om ergens in Drente in een zaaltje de gastspreker te zijn. En mijn leraar Gerard van Emmerik ging wel naar wat hij het egobal noemt. Tja, maar hij hoort er toch bij als echte schrijver.
Ik had  een verhaal naar Opium gestuurd. En mijn inzending werd  niet geselecteerd.
Veel mensen denken dat je goed bent als je tot de beste tien behoort van de verhalenwedstrijd van Opium en dat laat ik natuurlijk graag zo, maar onder ons gezegd en gezwegen, dat is echt onzin! Bij die 2500 verhalen zal een hoop bocht zitten, maar misschien ook wel tweehonderd (ik noem maar iets) echt goede stukken. Welke daarvan in de finale komen is, volgens mij, toeval/ willekeurig. Je bent afhankelijk van de smaak van de mensen die de voorselectie doen, want die jury gaat natuurlijk niet al die verhalen lezen.
Dit schreef een vriendin van mijn eerste vriendje. Nou, mijn theaterstuk is wel geselecteerd:
'De nominaties worden beoordeeld door iemand van Apollo, iemand van de bibliotheek en iemand van de Theaterwerkplaats. Laatstgenoemde is zowel acteur als regisseur. Belangrijkste voorwaarde voor de jury is de speelbaarheid van het stuk en daarbij is met name het oordeel van de afgevaardigde van de Theaterwerkplaats van belang.'
Ik lees net dat lezen werken is voor een (aankomend) schrijver. En dat je ook slecht geschreven literatuur tot je moet nemen, om te ervaren waarom het zo niet moet. Mooi zo, ik lees alles wat los en vast zit, en nu blijkt dat ik dan aan het werk ben!
Ik heb inmiddels besloten dat ik wil leren om over iets heel triviaals te schrijven op zo'n manier dat het spannend wordt. Over liefde en andere erge dingen schrijven is te voor de hand liggend heb ik ontdekt. Dat is al spannend voor er een letter op papier staat.
 

Geen opmerkingen: