zondag 29 juli 2012

een i-book?


Hier ben ik weer, dachten jullie net van me af te zijn, maar nee hoor.
Ik had zoveel mogelijk mensen gemaild over mijn besluit om niet verder te gaan met een tocht langs uitgevers, ook degene met wie ik het eerst in zee was gegaan, Carin Wormsbecher van drukkerij Wedding. Zij reageerde met een verhaal over de mogelijkheid toch nog iets te doen met het manuscript, en wel via Apple. Ik begrijp er natuurlijk maar de helft van. Het komt er op neer dat zij mijn boek niet in druk gaat distribueren, maar via Apple. Mensen met een i-Pad kunnen dan zo’n bestand downloaden tegen een in dit geval gering bedrag. Dat lage bedrag is een belangrijk gegeven, dat zou maken dat mensen het gemakkelijk meepakken als ze toch al boeken op zo’n i-Pad laden. Degene die ze had gesproken had op zo’n manier een onbekend boek van een nog onbekendere schrijver heel vaak verkocht, en vele kleine bedragen maken een groter bedrag dan je misschien voor mogelijk houdt.
Het gaat dan via i-Tunes, dat is de online winkel, en je koopt dan een i-book, dat is de extensie. Goed he, dat ik dit zo maar kan uitleggen. Het wordt dan dus geen e-book, dat is een ander verhaal. Afijn, Carin en haar medewerker Maurice Brinkman gaan er mee aan de gang.
Hetty Houwen, die ik gevraagd had een tekening voor de omslag te maken, zal dat nu zo aanpassen dat het bruikbaar wordt voor de online uitgave. Tjonge jonge. De omslag en de korte inhoud zijn belangrijke factoren. Die korte inhoud moet een teaser zijn. Dat valt nog niet mee hoor, om iets te schrijven wat nieuwsgierig maakt maar niet te veel prijsgeeft.

1 opmerking:

beppe zei

Ee leuke ontwikkeling en van deze tijd. Het lijkt me spannend: hoe het gaat op alle fronten.
Ik maak gebruik van i tunes, tot nu toe alleen de gratis downloads.