vrijdag 4 mei 2012

10 %

Joost Nijsen, uitgever bij Podium, schreef zelf een boek. Uit het interview in de Volkskrant van 1 mei 2012: 'Beveelt u het schrijverschap aan?'
'Dat ligt er aan...ik beveel het schrijven wel aan als het een innerlijke drijfveer is. Als je 's nachts wakker ligt van een verhaal'...'de gemiddelde schrijver verdient 3.500 euro aan zijn roman.'
Dat wil zeggen; als het boek 18,50 euro kost in de winkel. De schrijver krijgt 10 % als royalty, de uitgever houdt dat er ook aan over, na aftrek van de kosten voor productie en distributie.

Over de manuscripten die een uitgever ontvangt:
'Het belangrijkste thema in de ongevraagde manuscriptenstapel is leed. Mensen schrijven om leed te verwerken en denken dat het drama ook voor anderen interessant is. Dat is het alleen als je het heel goed opschrijft, door als regisseur boven je eigen leed te gaan staan.'

Juist ja. Ik ben begonnen aan Bonita Avenue van Peter Buwalda. Kijken hoeveel leed daarin verwerkt is. En of ik mezelf voldoende kan concentreren om de bladzijden niet alleen maar te scannen, maar ook echt te lezen. Het is wel een erg dik boek. De kat en de dominee lees je sneller uit straks, als het ooit nog zover komt. Zie de blog hiervoor of hierna, want dit was een concept, en ik weet nu niet hoe de volgorde gaat worden als ik nu op 'publiceren' druk.

1 opmerking:

beppe zei

Weer wat geleerd. Schrijven is geen vetpot. Hoeveel moet je wel niet verkopen voor een boterham?
De meesten klussen er natuurlijk bij.
Wanneer vind jij de tijd om te schrijven?
Groeten, Anneke