donderdag 23 mei 2013

Columnistenjacht.

In de Volkskrant is sinds enige tijd een rubriek gestart: columnistenjacht. Ik heb ze twee columns gestuurd, en na enige tijd deze, als slotpoging:
'Ik weet niet hoe het met u is, maar ik krijg sterk de indruk dat de mensen achter de columnistenjacht er een sport van maken om elke column die ze mogen beoordelen af te branden. Affakkelen is hiervoor misschien een beter woord. Wat heerlijk om te mogen zeggen dat niemand zo scherp en  helder  schrijft als zij zelf. De meeste inzendingen zijn kennelijk pointeloos en duiden op een kleine belevingswereld. Impliciet mogen wij hieruit concluderen dat de belevingswereld van de bedenkers van de columnistenjacht mijlenver verheven is boven die van de inzenders. Ach gut.
Ik zou de inzenders naar deze rubriek toe willen roepen: bespaar je de moeite. Ik lees dat columns over deze columnwedstrijd ook afvallen. Te onspectaculair. Het wordt pas spectaculair als het DIDU-postvak leeg blijft. Maar ja, waarschijnlijk is dit een ijdele hoop en kunnen de heren doorgaan met hun verheffende werk. En ik laat de columns nu over aan de professionals. Gefeliciteerd heren.'

En nu kreeg ik zowaar reactie!
'Dank voor je bijdrage; ik reageer bij deze alvast vóór we hem meenemen in de beoordelingen, want hij doet tegelijkertijd dienst als een (geestige!) aanklacht tegen de wedstrijd.
Het is misschien moeilijk om dit van ons aan te nemen, maar we leggen er toch echt eer in om alle columns serieus te beoordelen. Belangrijke criteria die we daarbij hanteren is dat een column iets van een visie of een originele, uitgewerkte gedachtegang moet bevatten, en goed geschreven moet zijn. Het is echt niet onze bedoeling om columns af te fakkelen, het is alleen echt zo dat we tot nu toe nog geen columns hebben ontvangen die voldoende kwaliteit hebben om de hoofdprijs te verdienen. Overigens vind ik ons commentaar nog aardig genuanceerd en enigszins inhoudelijk onderbouwd – hard, misschien, maar ook rechtvaardig, zoals we in de eerste oproep al nadrukkelijk hadden aangekondigd. Hoe dan ook: bedankt voor het stevige inhoudelijke commentaar!'
Getekend; Chris Buur.

4 opmerkingen:

nellian van der zee zei

Ik vind de reactie van Ellen smal erg kinderachtig. Ook ik heb een column ingestuurd, niet uitgekozen, en ik ga het weer proberen.
Ik vind het commentaar juist heel goed en leer er veel van. Het is heel inhoudelijk en echt niet kwetsend.
Groet Nellian van der Zee

Anoniem zei

Grappig. De redacteuren van die rubriek vonden mijn reactie de moeite waard en juist daarom kreeg ik bericht van ze. Zo zie je maar hoe subjectief die commentaren zijn, van mij net zo goed als van jou en de redactie.En ja, wat is kwetsend?

Anoniem zei

"In de Volkskrant is sinds enige tijd een rubriek gestart."

STOP.

Dit is natuurlijk taaltechnisch een geen goede zin. De opmerking "sinds enige tijd" impliceert dat het om een tijdsverloop gaat, terwijl de zin eindigt met "gestart", hetgeen duidt op een momentopname. Dat gaat niet samen.

Het is:
"In de Volkskrant loopt sinds enige tijd een rubriek"
of
"De Volkskrant is enige tijd geleden een rubriek gestart".

Gratis tip. Geen dank.

Anoniem zei

En dan zelf een tikfout maken. Oei.