woensdag 12 oktober 2011

Mijn computer heeft griep

Zo formuleerde een vriendin het. LASTIG!
Nooit geweten hoe afhankelijk ook ik ben geworden van dat ding. Ik kan mijn mail niet beantwoorden en niet op mijn werkkamer verder werken aan het boek, of aan andere projecten, zoals het begin van een verslag over mijn reis naar Suriname volgend jaar. Nou ja, ik heb mijn notebook nog, maar toch.
Stiekem overweeg ik om helemaal off-line te gaan, zo heet dat geloof ik.
Wat een ongekende rust zal dat geven. Dan ga ik gewoon weer lekker in de tuin werken en een boekje lezen en zo. Overigens, ik heb het boek van de leraar schrijven van Het Klooster, Gerard van Emmerik, uit.
'De kippenjongen' heet het. Echt een aanrader, ik vind het heel goed geschreven.
Het is spannend maar niet zo als een thriller spannend is, meer beklemmend. Het maakt dat ik weer zie hoeveel er nog te leren valt.
Het is voor mij echt heel boeiend om te zien hoe iets ontstaat en hoe je aan dat eerste ontwerp kunt sleutelen, zoals ik me voorstel dat iemand die tekent of schildert of anderszins creatief bezig is eindeloos kan pielen om het krachtiger te maken. Zonder op de knieƫn te gaan voor het publiek dan. Ik schat mijn publiek heel hoog in, zeker de volgers van mijn blog ha ha.
Ook vind ik het heel interessant om te lezen wat en hoe mijn medecursisten schrijven.
Mijn redacteur wees me nog op Hella Haasse en Chaim Potok om goede sfeerbeschrijvingen te lezen.
Ik ben op dat punt  zelf erg gehecht aan Nathan Sid van Adriaan van Dis.
Maar nu heb ik even vakantie van mezelf en ben ik begonnen aan Harry Potter het zoveelste deel, van Nina geleend. Ik zag al een paar stijlfiguren waarvan ik dacht::"hmm, dat kan beter".
Ik moest er even inkomen merkte ik. Wanneer stop je met lezen, als de eerste bladzijde niet boeit, of als de eerste honderd bladzijden niet boeien?

1 opmerking:

beppe zei

Lekker in de tuin werken: doe je dat niet meer? Het is natuurlijk soms of/of. Ik ben begonnen met fotograferen en dan werkt het ook zo. Eindeloos proberen om een hele bijzondere foto te maken van een paddenstoel. Ik ben dan tenminste lekker buiten. Harry Potter heb ik met plezier gelezen, maar soms herhaalt ze teveel in het begin. Hoe vind je haar taal eigenlijk? Ik heb ze in het engels gelezen en heb er veel aan voor mijn woordenschat. Ik ga meestal wel door met lezen ook als het boek niet direct boeit.